Ekonomisk planering för Q1 2010

Att säga att det är en hektiskt tid för alla hardcore gamers just nu vore en massiv underdrift.
Att de allra flesta utvecklare valde att backa ur striden om Årets vettiga julklapp är ingen hemlighet.
Ingen titel hade kunnat utmana Infinity Ward's ModernWarfare 2 (och nej, det skall inte vara något jäkla 'Call of Duty' som övertitel) och Naughty Dog's Uncharted 2, så de allra flesta stora releaser blev 'delayed' till tidigt 2010.
Och det börjas kännas på kontot. Som en n00b-tube från klar himmel slår stortitlarna ned med vad som känns som bara ett par sekunders mellanrum.
För tre veckor sedan startade 3xA-haglet med Bayonetta, som jag ännu är långt ifrån klar med. Hell, jag är just så pass klar med Assassin's Creed II, som jag köpte i november. Och Modern Warfare 2...well, det blir man liksom inte 'klar' med.

Anyway, I digress, vad jag egentligen ville ha sagt var att det är många releaser på gång nu, mer än någonsin, faktiskt, och jag hade tänkt göra en liten resumé över vad jag de kommande månaderna på något magiskt sätt kommer att ha råd att köpa (fråga Lonnakko, han vet).



26 jan:
MassEffect 2

9 feb:
Bioshock 2

19 feb:
Aliens vs Predator

(24 feb:
Lost Planet 2)

2 mars:
Battlefield: Bad Company 2

9 mars:
Final Fantasy XIII

*mummel*:
Mafia II



Känslan av att vara en stereotypiskt överkonsumerande västerlänning utan vare sig mättnadskänsla eller samvete blir extra påtaglig när världens utgivare inte kan tänka sig att sprida ut sina fläskiskaste releaser.

Och då har jag inte ens nämnt att jag har Super Mario Galaxy (aka u r mr gay) ståendes i hyllan, vilket jag är så fantastiskt sugen på att få uppleva, eller att jag fortfarande är på jakt efter The legend of Zelda: Twilight Princess till NGC (fick det till Wii i julklapp, men pga plattformen bytte jag snabbt mot u r mr gay). Jag och Lonnakko planerar dessutom att tillsammans köpa och spela Gearbox's Borderlands, och att vi eventuellt byter Bayonetta mot Dragon Age mellan varandra. Ifall det blir speltorka, liksom.

Åh, just ja, jag glömde säga att jag dessutom har fyra st. PS3-spel i hyllan som står och samlar damm just för att JAG INTE HAR EN FUCKING PS3. Dessa är Motorstorm, Ratchet & Clank: iforgottheundertitel, Uncharted och Metal Gear Solid 4. Bara där har jag att göra i minst ett halvår.
Utöver dessa titlar till PS3 kommer jag att köpa LittleBigPlanet och Resistance 1 & 2 om jag hittar dem billigt.

Och så är det det inte länge kvar till David Cage's antingen-så-floppar-det-eller-så-revolutionerar-det-titel HeavyRain.

Jag vet att det måste låta som att jag bara ordbajsar en trave titlar som snart släpps, men keep in mind att dessa endast är de riktigt lovande titlarna.

Det kommer at bli ett fantastiskt/fruktansvärt år att vara gamer.

UPDATE:
Jag glömde nämna AlanWake, Red Dead Redemption och DeadRising2, som också kommer innan årets slut.

det här kan mycket väl vara kronjuvelen i årets uppsjö av kommande

fantastiska spel


Collectibles

Jag hatar collectibles. De var okej före achievementsarnas (ifrågasätt inte min sverige) tid, men när det nuförtiden tycks vara i princip obligatoriskt att gömma minst 100 identiska, fullständigt värdelösa objekt i sitt spel, och sedan
kräva att spelaren skall finna dessa 100 identiska, fullständigt värdelösa objekt för att ha rätten att skryta för [Lonnakko] om att man klarat av spelet, är det inte ens roligt längre.

Sådant är fallet med Assassin's Creed II, vars collectibles tar formen av någonting så utstuderat överdjävligt som fjädrar, etthundra stycken. Etthundra fjädrar ligger utspridda över Florens, Venedig och ett antal mindre byar, och du kan ge dig fan på att Ubisoft Montreal tyckar att ifall du är en riktig achievement-hora (jag, Lonnakko) får du fan ta och hitta dem alla.

Så det gjorde jag.
Med fuskkarta över dessa etthundra fjädrar i hand.
Hur lång tid det tog?
Fyra och en halv jävla timmar.


Jag var åtminstone klevar nog att markera ut
var jag varit, vilka platser jag hittat en fjäder på (röd)
och vilka platser där jag inte fann någon,
och troligtvis tagit fjädern förut (svart)

Brave new world

Jag tycks ha kommit över den musikaliska depression (eller depision, som lärare x så fint stavar det) som följde hårddiskkraschen, då jag under veckan lyckats framställa ett nytt stycke musik, denna gång till det-där-äventyrsspelet-som-ännu-inte-finns, och jag är själv mycket nöjd över resultatet. Som jag skriver i Youtube-videons beskrivning, ville jag kombinera det mysiga i 'No haggling' med det episka i 'The bear and the bird'.

Enjoy (eller ejoin, som person x så fint stavar det)!

 

Faktiskt bloggande:

idag har jag varit hemma, sjukanmäld,

inte varit särskilt aktiv, mest spelat

MW2. Klarade även ut Assassin's Creed II!

Bara Bayonetta och halva MassEffect kvar

innan releasen av MassEffect2 nästa torsdag.

Hoppas kunna fara på skolan imorgon.

Alldeles för långt mellan gymbesöken på sistone.

Gotta keep those abs in shape u knowz


Blender: the remake

Jag fick en ny hårddisk hemskickad i veckan, då den interna hårddisken i min skoldator havererat, och allt mitt skolarbete med den. Det faktum att min nya hårddisk, som gick på min helt löjligt täckande garanti, var på hela 250gb (!) lindrade smärtan något (standardstorleken är 80gb).

Mest smärtsamt var det att förlora senaste Blender-arbetet (ett helt rum modelerat från scratch i 3d), något som krävt större delen av den gångna veckans fritid att återskapa.
Och då skall även tas i åtanke att jag för bara en vecka sedan införskaffade Hideki Kamiya's storverk Bayonetta, som varit oerhört svårt att hålla tassarna ifrån till fördel för skolarbete. Skolarbete som jag som sagt redan slutfört en gång. Skolarbete som jag tvingats återskapa i varje minituös detalj.

Jag vet vad du tänker. Och det var bara ett par veckor före kraschen som jag gjorde backup på allt. Allt skolarbete och all musik. Men på de veckorna hann jag nästan färdigställa en låt (remix på Lady GaGa's Bad Romance, en nästan färdig version som du kan lyssna på här (och snälla mamma, lyssna inte på den, högtalarna på din minilaptop är helt skräckinjagande dåliga!)), samt avsluta ovan nämnda Blender-arbete.

Jag har nu lyckats återskapa, och förvånansvärt nog lyckats vida överträffa, mitt tidigare arbete, och är helt fantastiskt nöjd. Ja, jag missade deadline för uppgiften, som skall laddas upp på skolans hemsida inom en viss tidsperiod, men jag räknar med att ursäktas denna gång.
Nästa '3d-lektion' har jag redan imorgon, och hoppas då kunna upprepa bedriften att få höra läraren ställa frågan "och detta skall jag tro på att du gjort?". Blev mycket nöjd då jag igår kväll lyckades få Lonnakko, om än för bara en sekund eller två, att tro att det var ett foto han kollade på. Och nej, det är inte den nivån vi är tänkta att ligga på i detta tidiga skede. Kursplanen har oss fortfarande i facket för 'hopplösa noobs'.

But enough talk, jag laddar upp bilder på mitt arbete (vars uppgiftsbeskrivning bestod i att 'modelera ett bord med tallrik och glas, med minst ett ytterligare valfritt föremål'), som ännu inte är riktigt färdigt, utan skall redigeras ihop för utskrivning för något slags utställning.


 


 


RSS 2.0