Michael Jackson is d....what, you mean you already knew?

Oh, well.

Inatt jag drömde

              Skickat-
              Lonnakko
              2009-06-19 09:32

              Helvete helvete
              helvete. Drömde om
              den perfekta tjejen.
              Hon var helt
              underbar. Hon hette
              Beatrice. God dammit.

Tribute to headphones

Under åren som gått har jag hunnit med fler par hörlurar än de flesta. Jag ser dem inte längre som en långlivad produkt man hinner fästa sig till, kanske till och med ge ett namn. Jag ser dem snarast som en konsumtionsprodukt i likhet med blöjor och marsvin. Jag ser mig själv lite som stadens musik-accessoar-guru, och hade tänkt ägna de hörlurar som kommit och gått en tyst minut och en minneslund.


Skullcandy Headcrushers
Ni ströp min plånbok och konsumerade mina AA-batterier även när ni inte användes. Ni pumpade ut explosiv bas som strömmade sockerdricka ända in i hammaren. Tråkigt bara att basen kom långt efter (tusen spänn på att det är Björn Gustavsson som står där nere på gatan utanför Telia. Jupp. Definitivt Björn.) kicken och att resten av ljudet är läskigt klent. Ett läckert utséende och livslängd på dryga fem månader innan ljudet börjar låta som under vatten av okänd anledning.


Pris: 599:-
Livslängd: ca. 5 månader.
Antal par ägda: 3st




iEar Z-50
Vackra, välljudande, men ack så klena. De dubbla in-ear-muddarna låter dig skrapa hjärnsvålet rent medan du lyssnar och masseras av den för prisklassen imponerande bas- och diskantklangen.
Den anorektiska sladden gör detta paket mycket ömtåligt, och rekomenderas inte för den i någon bemärkelse aktive lyssnaren.


Pris: 249:-
Livslängd: ca.2 månader.
Antal par ägda: 1st








iPod Standard headphones
Hörlurarna som följer med var såld iPod/iPhone, och som även använts som tortyrrredskap i storfilmer så som Hostel och SAW-kvintilogin.
Gratis, javisst. Vad som inte kommer att bli gratis är dock din ankommande faktura från örondoktor Bosse.
Vänj dig vid dessa och du kommer snart att tro att begreppet "bas" är den där stickande känslan av någon som gröper ur din trumhinna med McFlurry-sked.


Pris: Gratis (kostnad för sjukvård ej inräknad)
Livslängd: Ingen vet / Längre än dig som användare.
Antal par ägda: 1st.









Koss Porta-pro
Metallskenan som går över huvudet är tillräckligt smal för att till och med hårfjortisar som jag kan tänka sig att använda dem.
Då de inte omsveper örat på något sätt tar basen såklart mycket stryk, och kvalitén över huvud taget lämnar mycket att önska. Ett plus för att de kan vikas ihop till negativ storlek, och att själva lurarna går att plocka bort (bli inte rädd första gången de lossnar), för då kan du...ja. Precis.
En lagom dyr lur för den som inte får in vanliga lurar i lyssn-o-maten eller är appetig med basen. Se upp så att inte katten tar skum-muffen bara. Du får bara ett par.



Pris: 399:-
Livslängd: 2 år+
Antal par ägda: 1st



Koss Spark Plug
Här är tanken att du skall klämma åt de medföljande gummibestarna, stoppa in dem i örat och sedan låta dem svälla upp innanför skallbenet på dig. Om detta är för att ge djupare basåtergivning eller för att suga åt sig maximalt med öronmys står inte riktigt klart. Att gummibestarna allt som oftast efter att ha svällt upp blir alltför stora för att överhuvud taget släppa igenom något ljud alls är det däremot ingen som helst tvivel om. Fungerar som omgivningsdränkare när du mediterar om inte annat.




Pris: 199:-
Livslängd: Inte lika länge som det tar dig att pilla muddarna rätt.
Antal par ägda: 1st



Creative EP-630
Möjligt att EP står för EpicPwn, dessa hörlurar är bra mycket bättre än många lurar i samma prisklass. Basen dundrar fint, utan att för den skull kompensera bort diskanten. Hela frekvensomfånget får plats i denna lur, och muddar i olika storlekar medföljer. Allra vackrast blir det om du kombinerar dessa med muddarna från ett par iEar Z-50
Guldpläterad 3.5mm-plug för er som tänder på sådant.
Snygga är de också.



Pris: 299:-
Livslängd: 4-5 månader
Antal par ägda: 2st










Philips SHE9550/9551
Lika svårt som namnet är att uttala är det att säga någonting positivt om dessa lurar.
Helt gratis är de inte heller. Vill du uppleva hur det är att lyssna med ett par SHE9550/9551 helt gratis kan du ställa dig utanför nattklubben som du ändå är alldeles för ung för att komma in på.

Note: Jag köpte dessa idag på TeknikMagasinet, premiärtestade dem sedan på CK-kaféet. Fem minuter senare stod jag framför TM-disken ännu en gång och vädjade om att få byta ut dem mot ovan recenserade EP-630. Det var ett satans pill att återförsluta förpackningen.



Pris: 299:-
Livslängd: Har inga planer på att ta reda på det
Antal par ägda: 0st



Sony MDR-ED21
Aj. Ajaj. Ajajaj. Ont. Smärta. Skärande smärta. Do not like. Vill inte ha.

Ajaj.





Pris:299:-
Livslängd: Ajajaj
Antal ägda: 0st.
Ajaj: ajajaj



Skullcandy Ink'd
"In ear-kombatant från coola Skullcandy både ser tuffa ut och låter riktigt bra!" Följer med i varje Happy-Meal.

Visst, ljudkvaliten och frekvensomfånget är inte aja-baja, men livslängden på dessa lurar är bara baja. Vad är det med er och produkter som ser bra ut men dör snabbare än ett fasttejpat marsvin på Autobahn, Skullcandy? Trots en god ljudkvalité och ett mer (eller mindre?) än överkomligt pris är dessa lurar inte att rekommendera. Såvida du inte är fasttejpad, du med.



Pris: 199:-
Livslängd: 1-2 månader
Antal par ägda: 1st







Sennheiser CX-serien
En dyrgrip med snuskigt bra klang. En riktig upplevelse, främst om du ser film eller använder dem till spel med rik ljudbild, så som Battlefield eller Assassin's Creed. Tyvärr väldigt ömtåliga, så med tanke på prisklassen rekommenderas de inte för utomhusbruk. Inte den djupa, masserande basen som främst de billigare lurarna ofta erbjuder (!), men de är heller ingen besvikelse på något plan. Rekommenderas försiktigt till spel- och filmfantaster.



Pris: ca. 999:-
Livslängd: 2-3 månader i fall av utomhusbruk.
Har lång garanti på 2 år, dock.
Antal par ägda: 2st




Detta är ett axplock utav den uppsjö hörlurar som fötts och dött i mina öron på de mest uppfinningsrika vis. I dörrar, i skolbänkslock, eller varför inte i taxidörren på väg till flygplatsen?

E3 09

E3 är tillbaka! Efter två år av light-utgåvan av E3, där endast utvalda journalister varit inbjudna till bakom-stängda-dörrar-intervjuer är showen tillbaka in full effect, med allt vad freebies och läckra boothbabes heter!

För er icke-upplysta, låt mig förklara vad E3 is all about.
I början av Juni varje år hålls E3 i LA Convention center. E3 är världens största (och överlägset dyraste) spelmässa, och det är här de största utvecklarna samlas för att avtäcka sina projekt och framtidsplaner. Alla dagens konsoler premiärvisades på E3, och det är mycket stor chans att ditt favoritspel visades upp för första gången på just E3.

Årets upplaga var inget undantag, med massor av nya titlar och hårdvara till alla tre konsoler.
E3 tjuvstartar vanligtvis med slutna presskonferenser ifrån  Microsoft, Nintendo och Sony, och det är här de största bomberna släpps.
IGN.com fanns där för oss icke-journalister med en live-ström från alla tre konferenser, och jag finns här för er andra att sammanfatta vad de tre jättarna hade att visa upp till sina respektive konsoler.

Microsoft

Först ut på den miljondollar-påkostade scenen var Microsoft, som inleder med den underbara linen "this year it's all about showing, not telling", och jag tackar Microsofts utsände för detta. För vad värre finns än en konferens bestående av lika stora delar statistik och skryt om hur "our console has by far had the strongest fiscal year of 08" som faktiska nyheter.

Först ut att inleda showen är en trailer till  RockBand: The Beatles. Jag försöker vara imponerad av ljudkvaliten och de mycket igenkännbara bandmedlemmarna. Men finns det någon som ärligt kan säga att de inte känner sig mätta på Simon-says-musikspel med tillhörande plastinstrument? Jaså? Okej, ni kan sätta er ned, båda två.
Sedan, smått överraskande, entrar Paul McCartney och Ringo Starr scenen.
Smått pinsamt blir det dock, när allt de har att säga är "The game is good, the graphics are very good and... we were great." -Väl spenderade pengar, Microsoft!

Superkändis byts ut mot semi-superkändis, och Tony Hawk tar scenen. I sin hand håller han en skateboard. Eller? Det är den medföljande spelkontrollen till kommande TonyHawk RIDE. "I've wanted to do this game for so, so long, but technology hasn't allowed it", säger han. Ingenting i spelbar väg visas upp, men det utlovas en överväldigande verklighetsnära upplevelse, utan risk att bryta pungen.

Sedan är det dags för showens favorittippade stjärna, ModernWarfare2. Notera att titeln Call of Duty helt ser ut att ha slopats. Demot inleds med en läskigt närvaroingivande (ord?) bergsbestigning i 90grader, medan isen knakar och spricker. "Don't play this if you have vertigo" säger killen som håller i spakarna. No shit. I vanlig CoD-anda tillåts spelaren aldrig någonsin att hämta andan, och strider utbryter överallt i en snötäckt by. För första gången placeras vi i en snöstorm, och spelaren måste förlita sig på vapnets rörelsesensor. En snöskoter vrålar förbi, och din befälhavare sticker ned föraren med en oerhört cool knivmanöver och ropar åt dig att hänga på. CoD4's grymma variation bleknar inte heller här, och innan du hinner reagera sitter du på en snöskoter och måste manövrera genom en vit skog samtidigt som du försvarar dig bäst du kan emot ankommande fientliga skotrar. Demon tar slut, och jag är oerört imponerad. Och ändå har spelets tyngsta komponent, multiplayer, inte ens yttrats en enda gång. Activision har ännu en gång skapat en GOTY-kandidat.

-Och mamma, vad som gör det här "skjutarspelet" annorlunda från alla andra? Samma sak som skiljer alla produkter av samma genre inom alla kulturområden, och...äh, kolla bara på videon så fattar du.



Sedan är det dags för Square-Enix, som inte har någonting direkt nytt att säga om FinalFantasyXII, förutom att visa upp en spelbar 360-version för första gången. Spelet, som förtjänar ett eget blogginlägg inom en snar framtid, släpps till XBOX360 till våren 2010. No suprises here.

Cliffy B entrar scenen, och visar upp en snabb demo av en intensiv 2D-shooter, "Shadow Complex " till XBLA. Det är utvecklat med UnrealEngine III, så det ser självklart helt fantastiskt ut (med tanke på att det är en XBLA-titel, åtminstone).

Sedan utannonseras spelet som många gånger ryktats och dementerats, CrackDown2. "The city is infected".

Ubisoft visar för första gången på två år upp SplinterCell: Conviction, som beskrivs på samma sätt som...alla andra uppföljare någonsin. "Sam Fisher is back. He is not the Sam Fisher you once knew. An outcast, his mission this time is personal. No one, nothing can stop him." RLY? Dags för en live-demo, som inleds med Sam som på brutalast möjliga sätt försöker tvinga ut namnet på hans dotters mördare ur en stackars man. Han dunkar hans huvud i småbitar mot ett handfat, en spegel, och andra föremål av otrevligt material. Det ser ut att vara gameplay. ESRB-gränsen höjdes just ett snäpp. Snart är han tillbaka i skuggorna, och använder en spegelskärva för att se runt ett hörn. Utseendemässigt är det en bra bit över tidigare delar i serien. Sam sparkar in en dörr, rensar på bästa Bond-manér rummet bakom på badguys tills han till sist når sitt mål. En skräckslagen man i bortre änden av rummet. Han sätter pistolspipan i pannan på honom. "Who killed my daughter?". In stormar en polisstyrka, och Sam är omringad. Demon slutar.
Mycket lovande.

Sedan är det dags för årets sämst bevarade hemlighet; Forza3, och trots mitt mycket ljumma intresse för racingspel kan jag inte låta bli att imponeras åtminstone lite av det. Att grafiken är i princip fotorealistisk i spel som Forza och GranTurismo har jag lärt mig att smälta, men det som lägger ett "dude" över mina läppar är spelets överväldigande imponerande replay-editor. Det löns inte att jag förklarar vad den kan göra, jag ska försöka att hitta en video...

Notera att detta enbart är gjort med spelets editor, och har inte fuskats till för att ställa spelet i bättre dager.



Next up, allas vårt fruktansvärt överhypade kärleksbarn, Halo: ODST. Denna gång med gameplay, som inleds med en pod-drop från ett skepp högt upp i skyn. Suprise, suprise, något går snett, och alla pods som din trupp färdas i tappar kontakten och kraschlandar. Ut ur röken stiger du, en ODST. New Mombasas gator är mörka, och Bungie-killen som spelar slår på nya nightvision-mode. HUD'en är i stort oförändrad, och enda direkt synliga skillnaden är en silencer på din pistol och SMG. Stealth tycks vara en del av spelet denna gång, mycket beroende av att du denna gång är just en ensam ODST, inte den enmans-krigsmaskin som Master Chief är. En stor strid utbreder sig snart mot välkända covenant-trupper på en bro, och skriptade sekvenser avlöser varandra från höger till vänster. Demot tar slut, scenen blir för en sekund mörk, sedan startas en ny trailer. "This is what one of our teams at Bungie has been working on for the past year. It's been highly top-secret".
En planet visas från rymden. En speltitel. HALO: REACH. Ingenting annat än en teaser, men det räcker för att sätta en hel spelvärld i hypebrand.
Halo-romanen Reach utspelar sig före det första spelet, och handlar om den mänskliga utposten på planeten Reach, som snart utrotas av Covenant, så att gissa att detta är en prequel till Halo är knappast att gissa för mycket.

Finska Remedy tar scenen, och jag pustar ut. Alan Wake existerar fortfarande.
En speldemo drar igång, och inleds med texten "this time on Alan Wake.". Det visar Alan i en mörk skog, endast med en ficklampa i sin hand. Sitt skräckromans-tema troget,  berättas spelets händelser av Alan samtidigt som du spelar, som ifall hela spelet var en bok.
Alan attackeras av kapp-beklädda figurer som långsamt går emot honom. Alan berättar detaljerat om den iskalla skräck och känsla av hopplöshet som sprider sig genom hans kropp. Han lyser på dem med sin ficklampa, och någonting svårförklarat händer. De börjar lysa, och vrida på sig, jag vet inte riktigt vad som pågår. Vad jag däremot kan se är att "holy shit ljussättningen är helt otroligt bra". Alan flyr in i en liten stuga, och demon avslutas med att en lastbil från ingenstans krossar stugan, som faller ihop över Alan. Allt blir mörkt och texten "To be continued" visas.

Dags för mjuk- och hårdvaruupdateringar, som i vanlig ordning inte vi Européer kan ta del av. Till hösten kommer LIVE-användare i USA och UK att kunna streama gratis radio genom deras 360, tack vare ett samarbeta med Last.fm. Filmer i 1080p (full HD-upplösning) kommer även att kunna hyras, utan några som helst laddningstider. Do want. UK får även live-streamad TV.

Next up, årets FAIL, i form av Facebook till LIVE. Jag suckar och skakar på huvudet. Detta vill jag inte veta av. Alls. Och vad värre är, berättar Microsofts talesman "stolt", att även ett samarbete med Twitter är på gång till hösten. Oh God.

Bättre nyheter. "What's the one franchise 360 owners have always wanted to play?". Jag besvarar omedelbart frågan högt för mig själv. "METAL GEAR".
"I am proud to introduce to you, the one and only, Hideo Kojima!".
Kojima-san tar scenen. "With you and Snake with us, we can finally say that our platform is complete".
Kojima maler på svårsmält engelska ut "But I nevar sed anifing abot Snake! Here is Metar Gear Sorid: Rising".
En logo visas upp, med en till synes mycket skitnödig Raiden i bakgrunden. Stör mig på att trailer-voice-guy säger "Rajden" istället för "Reiden".




Nästa nyhet. Ny hårdvara. Rörelsekänslig kamera. Wooooooo!! Eller...? Nä.
Men imponerande är det nevertheless. Crap. Slut batteri i datorn. För att hinna färdigt är här en video som demonstrerar den rörelsekänsliga kameran, framförd av en utav spelbranchens absolut främsta innovatörer, Peter Molyneux.



RSS 2.0