E3 09

E3 är tillbaka! Efter två år av light-utgåvan av E3, där endast utvalda journalister varit inbjudna till bakom-stängda-dörrar-intervjuer är showen tillbaka in full effect, med allt vad freebies och läckra boothbabes heter!

För er icke-upplysta, låt mig förklara vad E3 is all about.
I början av Juni varje år hålls E3 i LA Convention center. E3 är världens största (och överlägset dyraste) spelmässa, och det är här de största utvecklarna samlas för att avtäcka sina projekt och framtidsplaner. Alla dagens konsoler premiärvisades på E3, och det är mycket stor chans att ditt favoritspel visades upp för första gången på just E3.

Årets upplaga var inget undantag, med massor av nya titlar och hårdvara till alla tre konsoler.
E3 tjuvstartar vanligtvis med slutna presskonferenser ifrån  Microsoft, Nintendo och Sony, och det är här de största bomberna släpps.
IGN.com fanns där för oss icke-journalister med en live-ström från alla tre konferenser, och jag finns här för er andra att sammanfatta vad de tre jättarna hade att visa upp till sina respektive konsoler.

Microsoft

Först ut på den miljondollar-påkostade scenen var Microsoft, som inleder med den underbara linen "this year it's all about showing, not telling", och jag tackar Microsofts utsände för detta. För vad värre finns än en konferens bestående av lika stora delar statistik och skryt om hur "our console has by far had the strongest fiscal year of 08" som faktiska nyheter.

Först ut att inleda showen är en trailer till  RockBand: The Beatles. Jag försöker vara imponerad av ljudkvaliten och de mycket igenkännbara bandmedlemmarna. Men finns det någon som ärligt kan säga att de inte känner sig mätta på Simon-says-musikspel med tillhörande plastinstrument? Jaså? Okej, ni kan sätta er ned, båda två.
Sedan, smått överraskande, entrar Paul McCartney och Ringo Starr scenen.
Smått pinsamt blir det dock, när allt de har att säga är "The game is good, the graphics are very good and... we were great." -Väl spenderade pengar, Microsoft!

Superkändis byts ut mot semi-superkändis, och Tony Hawk tar scenen. I sin hand håller han en skateboard. Eller? Det är den medföljande spelkontrollen till kommande TonyHawk RIDE. "I've wanted to do this game for so, so long, but technology hasn't allowed it", säger han. Ingenting i spelbar väg visas upp, men det utlovas en överväldigande verklighetsnära upplevelse, utan risk att bryta pungen.

Sedan är det dags för showens favorittippade stjärna, ModernWarfare2. Notera att titeln Call of Duty helt ser ut att ha slopats. Demot inleds med en läskigt närvaroingivande (ord?) bergsbestigning i 90grader, medan isen knakar och spricker. "Don't play this if you have vertigo" säger killen som håller i spakarna. No shit. I vanlig CoD-anda tillåts spelaren aldrig någonsin att hämta andan, och strider utbryter överallt i en snötäckt by. För första gången placeras vi i en snöstorm, och spelaren måste förlita sig på vapnets rörelsesensor. En snöskoter vrålar förbi, och din befälhavare sticker ned föraren med en oerhört cool knivmanöver och ropar åt dig att hänga på. CoD4's grymma variation bleknar inte heller här, och innan du hinner reagera sitter du på en snöskoter och måste manövrera genom en vit skog samtidigt som du försvarar dig bäst du kan emot ankommande fientliga skotrar. Demon tar slut, och jag är oerört imponerad. Och ändå har spelets tyngsta komponent, multiplayer, inte ens yttrats en enda gång. Activision har ännu en gång skapat en GOTY-kandidat.

-Och mamma, vad som gör det här "skjutarspelet" annorlunda från alla andra? Samma sak som skiljer alla produkter av samma genre inom alla kulturområden, och...äh, kolla bara på videon så fattar du.



Sedan är det dags för Square-Enix, som inte har någonting direkt nytt att säga om FinalFantasyXII, förutom att visa upp en spelbar 360-version för första gången. Spelet, som förtjänar ett eget blogginlägg inom en snar framtid, släpps till XBOX360 till våren 2010. No suprises here.

Cliffy B entrar scenen, och visar upp en snabb demo av en intensiv 2D-shooter, "Shadow Complex " till XBLA. Det är utvecklat med UnrealEngine III, så det ser självklart helt fantastiskt ut (med tanke på att det är en XBLA-titel, åtminstone).

Sedan utannonseras spelet som många gånger ryktats och dementerats, CrackDown2. "The city is infected".

Ubisoft visar för första gången på två år upp SplinterCell: Conviction, som beskrivs på samma sätt som...alla andra uppföljare någonsin. "Sam Fisher is back. He is not the Sam Fisher you once knew. An outcast, his mission this time is personal. No one, nothing can stop him." RLY? Dags för en live-demo, som inleds med Sam som på brutalast möjliga sätt försöker tvinga ut namnet på hans dotters mördare ur en stackars man. Han dunkar hans huvud i småbitar mot ett handfat, en spegel, och andra föremål av otrevligt material. Det ser ut att vara gameplay. ESRB-gränsen höjdes just ett snäpp. Snart är han tillbaka i skuggorna, och använder en spegelskärva för att se runt ett hörn. Utseendemässigt är det en bra bit över tidigare delar i serien. Sam sparkar in en dörr, rensar på bästa Bond-manér rummet bakom på badguys tills han till sist når sitt mål. En skräckslagen man i bortre änden av rummet. Han sätter pistolspipan i pannan på honom. "Who killed my daughter?". In stormar en polisstyrka, och Sam är omringad. Demon slutar.
Mycket lovande.

Sedan är det dags för årets sämst bevarade hemlighet; Forza3, och trots mitt mycket ljumma intresse för racingspel kan jag inte låta bli att imponeras åtminstone lite av det. Att grafiken är i princip fotorealistisk i spel som Forza och GranTurismo har jag lärt mig att smälta, men det som lägger ett "dude" över mina läppar är spelets överväldigande imponerande replay-editor. Det löns inte att jag förklarar vad den kan göra, jag ska försöka att hitta en video...

Notera att detta enbart är gjort med spelets editor, och har inte fuskats till för att ställa spelet i bättre dager.



Next up, allas vårt fruktansvärt överhypade kärleksbarn, Halo: ODST. Denna gång med gameplay, som inleds med en pod-drop från ett skepp högt upp i skyn. Suprise, suprise, något går snett, och alla pods som din trupp färdas i tappar kontakten och kraschlandar. Ut ur röken stiger du, en ODST. New Mombasas gator är mörka, och Bungie-killen som spelar slår på nya nightvision-mode. HUD'en är i stort oförändrad, och enda direkt synliga skillnaden är en silencer på din pistol och SMG. Stealth tycks vara en del av spelet denna gång, mycket beroende av att du denna gång är just en ensam ODST, inte den enmans-krigsmaskin som Master Chief är. En stor strid utbreder sig snart mot välkända covenant-trupper på en bro, och skriptade sekvenser avlöser varandra från höger till vänster. Demot tar slut, scenen blir för en sekund mörk, sedan startas en ny trailer. "This is what one of our teams at Bungie has been working on for the past year. It's been highly top-secret".
En planet visas från rymden. En speltitel. HALO: REACH. Ingenting annat än en teaser, men det räcker för att sätta en hel spelvärld i hypebrand.
Halo-romanen Reach utspelar sig före det första spelet, och handlar om den mänskliga utposten på planeten Reach, som snart utrotas av Covenant, så att gissa att detta är en prequel till Halo är knappast att gissa för mycket.

Finska Remedy tar scenen, och jag pustar ut. Alan Wake existerar fortfarande.
En speldemo drar igång, och inleds med texten "this time on Alan Wake.". Det visar Alan i en mörk skog, endast med en ficklampa i sin hand. Sitt skräckromans-tema troget,  berättas spelets händelser av Alan samtidigt som du spelar, som ifall hela spelet var en bok.
Alan attackeras av kapp-beklädda figurer som långsamt går emot honom. Alan berättar detaljerat om den iskalla skräck och känsla av hopplöshet som sprider sig genom hans kropp. Han lyser på dem med sin ficklampa, och någonting svårförklarat händer. De börjar lysa, och vrida på sig, jag vet inte riktigt vad som pågår. Vad jag däremot kan se är att "holy shit ljussättningen är helt otroligt bra". Alan flyr in i en liten stuga, och demon avslutas med att en lastbil från ingenstans krossar stugan, som faller ihop över Alan. Allt blir mörkt och texten "To be continued" visas.

Dags för mjuk- och hårdvaruupdateringar, som i vanlig ordning inte vi Européer kan ta del av. Till hösten kommer LIVE-användare i USA och UK att kunna streama gratis radio genom deras 360, tack vare ett samarbeta med Last.fm. Filmer i 1080p (full HD-upplösning) kommer även att kunna hyras, utan några som helst laddningstider. Do want. UK får även live-streamad TV.

Next up, årets FAIL, i form av Facebook till LIVE. Jag suckar och skakar på huvudet. Detta vill jag inte veta av. Alls. Och vad värre är, berättar Microsofts talesman "stolt", att även ett samarbete med Twitter är på gång till hösten. Oh God.

Bättre nyheter. "What's the one franchise 360 owners have always wanted to play?". Jag besvarar omedelbart frågan högt för mig själv. "METAL GEAR".
"I am proud to introduce to you, the one and only, Hideo Kojima!".
Kojima-san tar scenen. "With you and Snake with us, we can finally say that our platform is complete".
Kojima maler på svårsmält engelska ut "But I nevar sed anifing abot Snake! Here is Metar Gear Sorid: Rising".
En logo visas upp, med en till synes mycket skitnödig Raiden i bakgrunden. Stör mig på att trailer-voice-guy säger "Rajden" istället för "Reiden".




Nästa nyhet. Ny hårdvara. Rörelsekänslig kamera. Wooooooo!! Eller...? Nä.
Men imponerande är det nevertheless. Crap. Slut batteri i datorn. För att hinna färdigt är här en video som demonstrerar den rörelsekänsliga kameran, framförd av en utav spelbranchens absolut främsta innovatörer, Peter Molyneux.



Kommentarer
Postat av: ...............

du är en jävla tönt asså

2009-08-03 @ 02:14:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0