Alla spel är likadana

Jag måste få lätta mitt hjärta i en fråga som gnagt i mig så länge jag kan minnas.

Alla som äger en konsol eller använder sin PC för att spela har hört kommentaren "är det kul att springa runt och skjuta varandra" minst femtioelva tusen gånger, gärna från någon som aldrig i sitt liv rört en handkontroll. Av någon anledning vill jag gärna göra en liknelse vid deckarfilmer (så kan även min mor relatera till det).

Vi tänker oss att FPS-genren i spel (skjutarspel) är deckargenren i film. Vi kan även tänka oss att, att se ett spel utan att själv spela det är som att titta på denna deckarfilm utan något ljud. Allt det som i båda fallen ger inlevelse och en upplevelse på ett något slags emotionellt plan plockas bort. Lägg till detta att de som använder ord som "skjutspel" oftast lägger kommentaren då de går förbi och ser vad som händer i bara ett par sekunder.

Sammanfattningsvis: Hur kul ser dessa spel jag spelar dagar i ända, som bara exploderar och skriker, ut att vara?
Ungefär lika roligt som att snabbt gå förbi en tystad skärm som visar någon som sitter vid ett skrivbord och ser upprörd ut, kan jag tänka mig. Och de är ju alla precis likadana, eller hur?

Nu när jag ändå har din uppmärksamhet, och du är villig att bli visare, låt mig visa dig någonting du inte ser när du passerar tv'n och störs av att alla bara skriker.

 

PS. Så råkar ju skjutarspel vara den bästa och snabbaste vägen till en tillfredsstälande adrenalinkick en helt vanlig vardag också.


Kommentarer
Postat av: razzel

Men det där var väl inte från Battlefield?? ; ))

-En dag kanske du också uppskattar kommisarie Morse..

2010-03-05 @ 15:07:00
URL: http://hemmahosrazzel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0