TOP VG OST

Mest för att själv få en klar uppfattning om mina åsikter (och för att ha någonting att göra under lunchen, what with Jonas being sjuk för första gången och allt) hade jag tänkt göra en topplista över tidernas bästa spelsoundtrack. Jag har inget i förväg bestämt antal entries i listan för att undvika att några halvdana soundtrack kommer med, eller att några tvingas bli utelämnade.

1. The Legend of Zelda: Ocarina of time
Världens bästa spel någonsin har fantastiskt nog också världens bästa soundtrack.
Mer behöver inte sägas.

Smakprov:


2. Super Mario 64
Världens kanske näst bästa spel har så även världens näst bästa soundtrack. Det hamnar högst upp på listan över bäst melodier, för alla (alla) kan nynna på minst en melodi från detta fantastiska soundtrack.
Då både Ocarina of time och Super Mario 64's soundtrack skrivits av Koji Kondo känns det inte som att det spelar någon roll hur jag placerar spelen i min topplista. Koji Kondo skriver världens bästa spelmusik, punkt.

Smakprov:

 

3. The Neverhood

The Neverhood. Ett helt underbart charmant spel som alldeles för få har spelat. Att hela spelet är uppbyggd av 8 ton actual lera är nog för att förstå att mysfaktorn är genom taket. Kluriga pussel, en kreativ story och fantastiska karaktärer gjorde det här spelet ordentligt speciellt. Spelets soundtrack, skrivet av Terry S. Taylor, är dock spelets klart bästa del. Jazz+nonsens = uppenbarligen amazing win.

 

Smakprov:

 

 

4. Banjo Kazooie

Efter Koji Kondo har jag Grant Kirkhope som favoritkompositör. Når inte riktigt upp till sin japanska counterpart's geni, men står ändock för några av de mysigaste melodierna around.

 

Smakprov:

 

 

5. Perfect Dark

Överraskande nog är även Perfect Dark's soundtrack skrivet av Grant. Detta spel har en betydligt mer seriös framtoning än Banjo Kazooie, men de awesome melodierna kvarstår.

 

Smakprov:

 

 

 

6. Super Mario World

Koji Kondo slår sig in på topplistan en tredje gång. Lyssna utan att le eller göra ett sådant där bajsnödigt Mr.Bean-dirigerar-orkestern-uttryck. I dare you. I double dare you, motherfucker.

 

Smakprov:

 

 

Jag måste bara lägga in det här klippet också. Hoppa till 05:00 och blir deprimerad över att du vet att du aldrig kommer att åstadkomma någonting så awesome under hela din livstid:

 

 

7. Half-Life2

Att Half-Life2 är ett av världens bästa spel, eller åtminstone ett av de absolut bästa FPS'en har jag ännu inte stött på någon som sagt emot. Att det även glaserats med ett av genrens genom tiderna bästa och mest stämningsfulla soundtrack är det heller inget snack om.


Smakprov:

 

8. Burnout: Revenge

Jag vet, jag vet. Burnout: Revenge har inte ett eget soundtrack, utan licensierade låtar, och bör därför inte platsa på den här listan. Men vilken låtlista EA har knåpat ihop. Att jag, trots att jag är otroligt petig med vad jag lyssnar på, och inte har något genuint intresse för någon av de genrer som spelets musik erbjuder, ändå älskar så många av de låtar som finns kan bara betyda att EA har lyckats. Det bästa soundtracket med licensierad musik evar.

Smakprov:

 

den här låten fanns varken på YT eller Spotify, eller någon annanstans

för den delen, så jag fick gräva fram och ladda upp den själv!

 


Kommentarer
Postat av: korvslant

Akta så du inte blir bannad

2010-02-07 @ 15:27:57
Postat av: nigor

"Att Half-Life2 är ett av världens bästa spel, eller åtminstone ett av de absolut bästa FPS'en har jag ännu inte stött på någon som sagt emot. Att det även glaserats med ett av genrens genom tiderna bästa och mest stämningsfulla soundtrack är det heller inget snack om."



Lonnakko

2010-03-27 @ 22:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0