FarCry2 -förhandstitt

-FarCry2    rel: 24 oktober, utvecklare: Ubisoft, plattform: xbox360, PS3

Samma dag som EA's Dead Space når butikerna släpper även Ubisoft sin bomb: FarCry 2, som snarast kan ses som en andlig uppföjare till FarCry, då de två inte har någonting gemensamt förutom den enorma världen och friheten att tackla situationer och problem precis hur man vill. De tropiska medelhavsmiljöerna från ettan (som överlåtits och slipats till perfektion av FarCry-utvecklarna Crytek med sin nya spelserie Crysis) har bytts ut mot stekheta öknar och savanner i Afrika.
Storyn kretsar kring konflikten mellan två fraktioner i Afrika. Spelaren sätts i en situation där det gäller att utnyttja de båda, ta reda på deras svagheter, för att till sist finna och eliminera 'The Jackal', en mystisk ledare som satt konflikten mellan fraktionerna i brand, och som spelar med tusentals människors liv.

att påpeka att FarCry2 är snyggt är som att påpeka att drottningen har dålig svenska

Hur du gör detta är helt upp till dig själv. I en värld som är 50km2 är du fri att gå var du vill, göra vilka uppdrag du vill, när du vill och bli vän med vem du vill. Men skaffar du dig vänner gäller det att beskydda dem så gott det går, för en död vän i FarCry2 är en död vän och kommer aldrig mer att respawna. Ett spelelement som visserligen höjer realismen en hel del, men som kanske kommer att resultera i omladdande från sista checkpointen för att hinna bränna ned tornet som den där krypskytten som sköt din vän sitter i.
Eld, ja. Eld och andra naturfenomen spelar en stor roll i FarCry2, och är något du måste lära dig använda både defensivt och offensivt. Sitter ditt mål och trycker i en stuga, omgiven av en allt för stor skara fientliga soldater?
-Starta en gräsbrand runt stugan med hjälp av din behändiga eldkastare för röka ut dem och skapa kaos bland fienderna så ska du se att det går lättare.
Gräs och allt annat som i verkligheten brinner brinner även i FarCry2, och blir kan även skapa en flyktväg om du är jagad. Skapa en vägg av eld bakom dig så ger även de mest efterhängsna typer upp. Se upp bara, så att elden inte sprider sig och omringar dig!

Något som höjer realismen och närvarokänslan ytterligare är Ubisofts policy att aldrig använda sig av mellansekvenser i sina spel, något som här dras till sitt esse då kameran aldrig någonsin lämnar din karaktärs ögon. En sådan liten detalj som att kameran följer med när du t.ex sätter dig i en bil, istället för att telporteras till förarsätet, gör otroligt mycket för inlevelsekänslan. Inte heller behöver du ränna runt som en huvudlös höna i jakt på medkits om du blir skadad. Du får snällt ta fram sprutan och tången om du fått granatsplitter i armen, eller bryta tillbaka fingret om det gått ur led när du fallit från hög höjd.

Utöver en singelplayerkampanj med en enorm, öppen värld med massor av uppdrag, fordon och vapen erbjuder FarCry2 såklart ett maffigt multiplayerläge (dock ingen co-op, snyft) och med det en baneditor som får skickar Forge in i skamvrån. Börja från scratch, gör banan stor som en handfull fotbollsplaner och använd något av editorns många verktyg för att skapa berg, dalar och vattendrag (det finns inga färdiga bitar att sätta ut, du målar upp bergen själv), och släng på några läckra texturer. Sedan kan du välja mellan tusentals byggnader, torn, växter, fordon, bryggor, vägar, broar och allt möjligt att utsmycka din bana med.


dags att lägga Forge på hyllan?

FarCry2 är ett spel som vill vara väldigt mycket på samma gång, något som historien lärt oss ofta resulterar i en väldigt ofokuserad spelupplevelse som inte är riktigt bra på någon punkt. Om Ubisoft kan leva upp till Crytek's original återstår att se, när spelet släpps den 24'e oktober.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0