Mirror's Edge -förhandstitt

Mirror’s Edge rel: 11 november, utvecklare: Digital Illusions, plattform: xbox360, PS3

Med Mirror’s Edge tar svenska Digital Illusions (även kallat DICE) en paus från Battlefield-serien för att göra något helt annat. Mirror’s Edge kan närmast beskrivas som ett parkour-liknande spel sett ur  första person, där du styr den kvinnliga protagonisten Faith över hustak, genom trånga kontorsbyggnader och kloaker, med dina lemmar som enda vapen. Att hålla uppe ett snabbt tempo och aldrig stanna av när man hoppar över stängsel, mellan väggar eller balanserar på rörledningar, är nyckeln till framgång, snarare än att pricka snabba headshots. Varför du studsar mellan hustak som en annan bumbibjörn (förutom att det är hur kul som helst)? Jo, i Mirror’s Egde’s framtidsvision har staten järnkoll på allt och alla, en framtid där ingen information levereras utan att först kontrolleras. Då ingen annan typ av informationsutbyte är säkert, levereras hemlig information istället genom så kallade ’runners’. Dessa ’runners’ kan närmast beskrivas som mänskliga brevduvor, som tar sig fram genom staden på fot över hustaken, där de löper minst risk att bli upptäckta. Faith är en sådan runner, men som snart hoppar mellan taken av personliga skäl, då hennes syster kidnappas.

-lycka till med det där

Att styra Faith genom staden är inte så krångligt som det låter, och bara bara några få knappar behövs för att rulla, hoppa, glida, klättra och balansera (något som drar nytta av DualShock’s tilt-känslighet). Detta är ett spel som handlar om total inlevelse, och Faiths varje andetag hörs, från lugna, djupa andetag, till att hon blir andfådd om du sprungit längre. Det finns heller ingen som helst HUD, utan dina enda hjälpmedel finns istället diskret implementerade i spelets läckert stilrena design, där röda, varmare färger leder dig åt rätt håll. Förutom plattformselementen möter du även mänskligt motstånd, som är betydligt mer välbeväpnat än du själv. Faith är inte bara en jävel på att hoppa, utan har även en fin färg på sitt bälte inom kampsport, och springer du på en tungt beväpnad soldat avväpnas denne snabbt med en snyggt animerad lägg-benet-runt-fiendens-nacke-och-fäll-honom-till-marken-sekvens (någon som minns lobby-scenen i The Matrix?).

-stand clear of the doors, please

Utöver kampanjen finns inget mutliplayerläge, men väl leaderboards för specifika time-trial-utmaningar, där du kan ladda ned och tävla mot kompisens eller världsmästarens spöke. Att Mirror’s Edge kommer att bli något helt annat än vad vi förstapersonsskjutar-junkies är vana vid är det ingen tvekan om. Hur varierade miljöer och utmaningar det har att erbjuda återstår dock att se. Men en sak är säker: Mirror’s Edge ligger högt upp på önskelistan i jul, och ser man tillbaka på DICE’s spelhistoria så har de aldrig gjort ett dåligt spel. Det här kan dock bli något utöver det vanliga.


Kommentarer
Postat av: guy

Huh, du tar verkligen det här seriöst. Två nya inlägg sedan jag kollade senaste. Cool.



Anyway, får du någon andel av pengarna som annonserna ger? Annars kanske du borde göra en egen blog så du har full control and stuff. I dunno.

2008-10-13 @ 14:23:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0